Akademi bu yıl yine;
- Filmlerin anlamlar inşa ettiğinin, bu anlamların belirleyiciliğinin farkında olarak, bu anlamlara titizlikle bakarak,
- Haz ve dikizcilik üzerine kurulu görme biçimlerinden uzak durmaya gayret, haz ve dikizciliğe dayalı bir bakıştan imtina, sonuçlarından endişe ederek,
- Açı ve karşı açıya dikkat edip, “Kadın nereye bakıyor, erkek nereye? İkisinin arasındaki boşlukta cinsiyetçi bir tutum ya da patriarkal bir sinema var mı” sorularını sorarak,
- Kadınların ‘özne’ olduğu filmler görmeyi dileyerek,
- Cinsiyet eşitliğe inanıp, zihniyet ve üretimde; senaryoda, karakterde, kamerada görünür kılınan bir eşitlik hayaliyle
2010 yılında vizyona giren yerli sinema filmlerini değerlendirerek 3. Altın Bamya Ödülleri adaylarını belirledi.
3. Altın Bamya Ödülleri kategori ve adayları:
1. Erkek Karakter:
Erkeklerin filmlerde tüm anlam ve aksiyonun merkezi olma durumları, cinsiyetçiliğin en bariz yansımasıdır: hikâyelerin odağında erkekler ve onların güçleri, özellikle de kadınları (kadın karakterleri) olumsuzlama, nesneleştirme üzerinden kurulmaktadır.
Erkek karakteri canlandıran oyuncunun yorumu göz önüne alınmadan, erkek karakterin mutlaklaştırıp onayladığı “erkek” rol ve modelleri ve bunlarla özdeşleşildiği takdirde yaratacakları çok riskli anlamlar ve sonuçlar göz önüne alınmaktadır.
Erkek Karakter kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Büşra
-Ejder Kapanı
-Herkes Mi Aldatır
- Rina
-Yahşi Batı
2. Kadın Karakter:
Kadın, bir karakterdir, bir insandır. Gerçek bir karakter olarak ele alınıp işlenmedikçe hep erkek egemen bakışla resmedildikçe ve “tekinsiz, güvenilmez, şeytani, kötülüklerin anası, iyi kadın-kötü kadın, fedakâr anne, seyirlik, zayıf… vb.” yanlış, eksik, özensiz ve zararlı temsilleri sürdükçe, kadınların bir bütün olarak beyaz perdeye yansıması mümkün olmamaktadır.
Bu kategori değerlendirilirken, kadın karakteri canlandıran oyuncunun yorumu göz önüne alınmadan, kadın karakterin ürettiği anlamlar, dolaşıma soktuğu okumalar, cinsiyetçi tutum, rol ve kalıpları ne derecede pekiştirip onayladığı göz önüne alınmaktadır.
Kadın Karakter kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Büşra
-Ejder Kapanı
- Herkes Mi Aldatır
-Yahşi Batı
- Veda
3. Senaryo:
Senaryo, sinemasal tüm öğeleri soyutlandığında ve sadece filme çekilmiş senaryo olarak okunduğunda bile cinsiyetçi izler taşıması, kadın ve erkek karakterlere adil ve eşitlikçi yaklaşmaması, bu tutumun diyaloglardan, karakterlere kadar her sahnesine sinmiş olması ve içerdiği cinsiyetçi unsurlar göz önüne alınarak değerlendirilmektedir.
Senaryo kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Av Mevsimi
- Büşra
-Ejder Kapanı
- Romantik Komedi
-Yahşi Batı
4. Film:
Film, ışıktan kadraja, kadın ve erkek karakterlerden yönetmenin yorumuna kadar tüm unsurlar, çelişki içermeyen cinsiyetçi “bütün” göz önüne alınarak değerlendirilmektedir.
Film kategorisinde 2010 / 3. Altın Bamya adayları:
-Büşra
-Çakallarla Dans
-Ejder Kapanı
-Romantik Komedi
-Yahşi Batı
Diğer Ödüller ve Bu Yılın Ek Ödülleri
Altın Bamya Ödülleri her yıl ön jürinin belirlediği adayların geniş jüri tarafından oylanmasıyla “Erkek Karakter, Kadın Karakter, Film ve Senaryo” dallarında ve ön jürinin seçtiği Tek Taşlı Bamya ve Homofobi - Üç Buçuk Bamya dallarında veriliyor. Bu yıl Altın Bamya’da yenilikler, yeni bamya ödülleri var:
- ‘Kadının iktidarla ilişkisini salt cinsiyetçi bir yaklaşımla ele alarak, iktidar sahibi kadını siyasi yozlaşma ve entrikalarla özdeşleştiren’ filmlere verilecek Kaşıkçı Bamyası,
- Film dalında jürinin vereceği ödüle ek olarak Altın Bamya web sitesinde açılacak “online oylama” sonucunda sinema izleyicileri tarafından verilecek olan İzleyici Bamyası.
Erkek Karakter, Kadın Karakter, Film ve Senaryo kategorilerindeki adaylardan geniş jürinin oylaması sonucu kategorisinde en çok oyu alanlara ödülleri, izleyici ve jüri özel ödülleriyle birlikte 20 Mart’taki 3. Altın Bamya ödül töreninde verilecek
Altın Bamya Ödülleri’nin de katkısıyla Türkiye Sineması’ndaki cinsiyetçiliğin azalması ve sonraki yıllarda bu sembolik ödülü verecek aday bulamamak dileğiyle…